JUDECATA GENERALĂ, UNIVERSALĂ
Din cartea:
"Sufletul după moarte: călătoria sufletului după moartea trupească", de Arhimandrit Vasilios Bacoianis, Editura de Suflet, Editura Tabor, București, 2013
"Să judece viii și morții..."
"După moarte a avut loc judecata personală, particulară. Adică fiecare om a fost judecat în mod special, individual. Faptele lui le-a cunoscut doar Judecătorul Dumnezeu. Acum judecata se va desfășura în mod public, o judecată generală, universală, și nu numai a celor morți, ci și a celor vii." (pag. 179 - 180)
Mai întâi vor învia cei credincioși, care vor fi înălțați în văzduh ca într-o "tribună". Cei vii vor fi răpiți pe nori și se vor întâlni în văzduh cu credincioșii înviați și toți împreună Îl vor întâmpina pe Domnul (v. Tesaloniceni 4, 15 - 18).
După aceea vor învia păcătoșii. Nu vor fi înălțați în văzduh, ca să-L întâmpine pe Domnul, ci vor rămâne pe pământ și se vor uni cu păcătoșii vii, așteptând osândirea lor. (pag. 178)
În Rai sau în iad cu trupurile
"În ziua Judecății generale, sufletele celor adormiți se vor îmbrăca din nou cu trupurile lor moarte (...). Drept urmare, și trupurile lor vor lua parte la bucuria Raiului, sau la pedeapsa iadului, înmulțind pe măsură fericirea sau pedeapsa lor. Atunci drepții se vor sătura și trupește de Raiul lor, la fel și păcătoșii de iadul lor." (pag. 180)
Cine va fi judecat și în ce mod?
"Pe banca de judecată vor ședea călcătorii de Lege, și nu păzitorii ei. Cei pomeniți mai sus (Maica Domnului, Sfântul Ioan Botezătorul, Sfinții Apostoli, Sfinții Martiri, Sfinții Părinți, pruncii care au fost botezați și au murit, n.n.) nu numai că n-au încălcat Legea dumnezeiască, ci s-au și jertfit pentru ținerea ei. De ce să fie judecați? (v. Ioan 5, 24)" (pag. 183 - 184)
Clasa de mijloc
"Cei care n-au dobândit în întregime desăvârșirea, ci împreună cu virtuțile lor au și păcate, aceștia vor sta la Scaunul de judecată." - Diadoh al Foticeii, Filocalia, vol. 1, O sută de capete. (...) în paralel vu micile lor păcate, au avut și virtuți: s-au purtat omenește cu aproapele, au dat să bea celui însetat, l-au săturat pe cel flămând, l-au îmbrăcat pe cel gol. Ei vor sta pe banca de judecată, ca să audă nevinovăția lor. În continuarea vor urca pe banca învingătorilor, ca să fie încununați." (pag. 184 -185)
Leneșii: sunt cei care n-au făcut rău (n-au furat, n-au ucis), dar n-au făcut nici bine (...) (v. Matei 25, 41-43). Ei vor sta pe banca de judecată ca să audă osândirea lor (v. Matei 25, 46). (pag. 185)
Păcătoșii: celor care au păcate, iar virtuți deloc, "nu li se va cere socoteală pentru păcatele lor" (Sf. Grigorie Palama, "Omilia 4", 9), nu vor sta înaintea lui Dumnezeu ca să fie judecați (Psalmul 1, 5), ci, îndată ce vor învia, vor merge direct în iad. (pag. 185)
Cei nebotezați cum vor fi judecați?
Pruncii nebotezați
(...) pruncii nebotezați nu sunt pedepsiți, căci n-au săvârșit păcate, dar nici nu merg în Rai, pentru că nu s-au curățit de păcatul strămoșesc și n-au renăscut prin Sfântul Botez. (pag. 189)
Idolatrii
Domnul a zis: Cine nu se botează, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu! (Ioan 3, 5). (...) (pag. 187)
Desigur că aceasta nu înseamnă că este vrednic de osândă. Dacă a mers cum i-a dictat conștiința, de ce să fie judecat (v. Romani 2, 12 - 13)? Dacă a disprețuit-o, "a călcat pe cadavre", cum să se mântuiască?
(...) Aceasta înseamnă că idolatrii care au auzit vreo predică despre Hristos sau au văzut vreo minune de-a Lui și nu și-au pus probleme, în raport cu idolatrii care n-au știut de Hristos, vor fi judecați mai aspru. (pag. 188)
Unde vor merge aceștia?
(...) vor fi mutați într-un loc special, deoarte de iad, dar și la depărtare de slava Raiului. (pag. 189)
"Sufletul după moarte: călătoria sufletului după moartea trupească", de Arhimandrit Vasilios Bacoianis, Editura de Suflet, Editura Tabor, București, 2013
"Să judece viii și morții..."
"După moarte a avut loc judecata personală, particulară. Adică fiecare om a fost judecat în mod special, individual. Faptele lui le-a cunoscut doar Judecătorul Dumnezeu. Acum judecata se va desfășura în mod public, o judecată generală, universală, și nu numai a celor morți, ci și a celor vii." (pag. 179 - 180)
Mai întâi vor învia cei credincioși, care vor fi înălțați în văzduh ca într-o "tribună". Cei vii vor fi răpiți pe nori și se vor întâlni în văzduh cu credincioșii înviați și toți împreună Îl vor întâmpina pe Domnul (v. Tesaloniceni 4, 15 - 18).
După aceea vor învia păcătoșii. Nu vor fi înălțați în văzduh, ca să-L întâmpine pe Domnul, ci vor rămâne pe pământ și se vor uni cu păcătoșii vii, așteptând osândirea lor. (pag. 178)
În Rai sau în iad cu trupurile
"În ziua Judecății generale, sufletele celor adormiți se vor îmbrăca din nou cu trupurile lor moarte (...). Drept urmare, și trupurile lor vor lua parte la bucuria Raiului, sau la pedeapsa iadului, înmulțind pe măsură fericirea sau pedeapsa lor. Atunci drepții se vor sătura și trupește de Raiul lor, la fel și păcătoșii de iadul lor." (pag. 180)
Cine va fi judecat și în ce mod?
"Pe banca de judecată vor ședea călcătorii de Lege, și nu păzitorii ei. Cei pomeniți mai sus (Maica Domnului, Sfântul Ioan Botezătorul, Sfinții Apostoli, Sfinții Martiri, Sfinții Părinți, pruncii care au fost botezați și au murit, n.n.) nu numai că n-au încălcat Legea dumnezeiască, ci s-au și jertfit pentru ținerea ei. De ce să fie judecați? (v. Ioan 5, 24)" (pag. 183 - 184)
Clasa de mijloc
"Cei care n-au dobândit în întregime desăvârșirea, ci împreună cu virtuțile lor au și păcate, aceștia vor sta la Scaunul de judecată." - Diadoh al Foticeii, Filocalia, vol. 1, O sută de capete. (...) în paralel vu micile lor păcate, au avut și virtuți: s-au purtat omenește cu aproapele, au dat să bea celui însetat, l-au săturat pe cel flămând, l-au îmbrăcat pe cel gol. Ei vor sta pe banca de judecată, ca să audă nevinovăția lor. În continuarea vor urca pe banca învingătorilor, ca să fie încununați." (pag. 184 -185)
Leneșii: sunt cei care n-au făcut rău (n-au furat, n-au ucis), dar n-au făcut nici bine (...) (v. Matei 25, 41-43). Ei vor sta pe banca de judecată ca să audă osândirea lor (v. Matei 25, 46). (pag. 185)
Păcătoșii: celor care au păcate, iar virtuți deloc, "nu li se va cere socoteală pentru păcatele lor" (Sf. Grigorie Palama, "Omilia 4", 9), nu vor sta înaintea lui Dumnezeu ca să fie judecați (Psalmul 1, 5), ci, îndată ce vor învia, vor merge direct în iad. (pag. 185)
Cei nebotezați cum vor fi judecați?
Pruncii nebotezați
(...) pruncii nebotezați nu sunt pedepsiți, căci n-au săvârșit păcate, dar nici nu merg în Rai, pentru că nu s-au curățit de păcatul strămoșesc și n-au renăscut prin Sfântul Botez. (pag. 189)
Idolatrii
Domnul a zis: Cine nu se botează, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu! (Ioan 3, 5). (...) (pag. 187)
Desigur că aceasta nu înseamnă că este vrednic de osândă. Dacă a mers cum i-a dictat conștiința, de ce să fie judecat (v. Romani 2, 12 - 13)? Dacă a disprețuit-o, "a călcat pe cadavre", cum să se mântuiască?
(...) Aceasta înseamnă că idolatrii care au auzit vreo predică despre Hristos sau au văzut vreo minune de-a Lui și nu și-au pus probleme, în raport cu idolatrii care n-au știut de Hristos, vor fi judecați mai aspru. (pag. 188)
Unde vor merge aceștia?
(...) vor fi mutați într-un loc special, deoarte de iad, dar și la depărtare de slava Raiului. (pag. 189)
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Dacă aveți o părere despre ceea ce ați citit pe acest blog, mi-ar plăcea s-o împărtășiți aici, cu mine și cu alți cititori.